Het bestuur van het gilde bestaat uit ongeveer vijf personen, maar uit minimaal een voorzitter, penningmeester en een secretaris, en is verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van het gilde. Wanneer je contact zoekt met één van de bestuursleden kun je dit doen door gebruik te maken van het contactformulier.
Op dit moment zijn de volgende bestuursleden actief.
Het doel van de commissies is om taken, werkzaamheden en verantwoordelijkheden in kleine groepen uit te voeren. Hierdoor blijft kennis en ervaring behouden. De commissies leggen verantwoording af aan het bestuur en aan de algemene ledenvergadering. Alle commissies zijn bereijkbaar via de contactformulier. Ons gilde onderscheidt op dit moment de volgende commissies:
Doel: De kascommissie bestaat uit 2 onafhankelijke personen en controleert jaarlijks voorafgaand aan de algemene ledenvergadering (ALV) de financiën van het Gilde.
Doel: De wedstrijdcommissie zorgt dat er jaarlijks (open, dan wel besloten) clubkampioenschappen georganiseerd worden. De taken van de wedstrijdcommissie zijn:
Uitschrijven van wedstrijden
Het oproepen tot voldoende deelname
Het regelen van keurmeesters en een keuringslocatie
De inzameling van ingezonden bieren
Bekendmaking van de uitslagen op een gildeavond
Financieel, volgens begroting, verantwoording afleggen aan het bestuur
Een commissie moet regelmatig het bestuur informeren over de gang van zaken. Het bestuur zorgt voor een vergadercyclus zodat tijdig bekend is welke commissie geacht wordt bij de bestuursvergadering aanwezig te zijn om verantwoording en voortgang mede te delen. De commissie houdt een gedegen administratie bij waarin naast de financiële kant ook de opgedane kennis wordt gebundeld (een draaiboek). Hierin staan adressen, tussenpersonen, werkwijzen, locaties enz. Periodiek wordt met de penningmeester de financiële administratie afgehandeld waarbij de commissie een volledig verslag van de financiële status overlegt.